6B- luokan leirikoulu Turun Hirvensalossa

001 lipputanko

Lähdimme maanantaiaamuna Senaatintorilta kohti Turkua. Matka kesti noin 2 tuntia. Olimme tunnin etuajassa, joten pysähdyimme Turun Tuomikirkolla. Se oli iso ja tosi vanha. Sitten jatkoimme matkaa, ja sitä oli noin 10 km Turun keskustasta. Turussa oli myrskyinen sää. Oli kova tuuli ja satoi vettä, mutta ei se meitä haitannut. Bussi ei voinut viedä meitä ihan perille, koska se ei mahtunut kulkemaan tiellä, joten jouduimme kävelemään noin 300 metriä talolle. Kun pääsimme perille, menimme huoneisiimme ja vaihdoimme vaatteet. Sen jälkeen nostimme lipun, tutustuimme leirikoulun sääntöihin ja lähdimme syömään lounasta. Sitten kuivaharjoittelimme merestä pelastautumista. Katsoimme esimerkkivideon meripelastuksesta. Kävimme läpi tärkeät ohjeet.

002 pelastusliivitreeni

Merestä pelastautuminen pelastuslautalle

Seisoimme laiturin päässä ja kaikilla oli todella kylmä, vaikka meillä oli vaatteet päällä ja uimapuku alla. Kukaan ei uskaltanut hypätä veteen, kunnes sitten Riitta (opettaja) hyppäsi ensimmäisenä veteen ja se rohkaisi muita. Kun olimme vedessä teimme HELP-asennon: siinä jalat ovat koukussa ja kädet niiden ympärillä. Sitten menimme ryhmä HELP-asentoon jossa kaikki halasivat toisiaan ja tuli yllättävän lämmin. Sen jälkeen uimme mato-asennossa pelastuslaudalle. Pelastuslaudalle oli vaikeata päästä, mutta lopulta kaikki pääsi. Vesi oli tosi kylmää. Sen jälkeen me kaikki kiiruhdimme saunaan.

003 vedessa pelastusliivien kanssa

Leirikoulun toinen päivä

Aamulla me heräsimme klo 7.45, ja jotkut menivät aamu-uinnille. Aamulla oli pakkasta, joten ilma ja vesi oli kylmää ja laituri oli jäässä. Aamu-uinnin jälkeen oli aamupala. Aamupalaksi oli muroja, puuroa ja leipää. Se oli tosi hyvää. Noin klo 9.00 oli lipun-nosto, sen nostajat olivat Nica ja Rosa. Kun tulimme sisälle, meitä odotti geokätköilyn teoria. Siellä meille esiteltiin gps-laite, radiopuhelin ja geokätköilyn perusteet. Ennen kun menimme ulos, meille annettiin kaikki tarvittavat laitteet ja paperit. Sitten lähdimme metsään etsimään geokätköjä. Ne oli aika helppo löytää, mutta silti hauskaa puuhaa.

004 kuusessa

Jyrkännelaskeutuminen

Aluksi meille kerrottiin tärkeitä ohjeita jyrkännelaskeutumisesta mm. kuinka köysi sidotaan valjaisiin. Lisäksi meille opetettiin erilaisia solmuja kuten kahdeksikko ja kuinka laskeudutaan jyrkänteeltä. Kun kaikki tärkeät ohjeet oli kerrottu, lähdimme kohti jyrkännettä. Jyrkänne oli pystysuora seinämä ja noin 12 m korkea. Nousimme kivisiä portaita pitkin jyrkänteen laelle, puimme valjaat ja kypärän sekä asetuimme jonoon. Ensimmäinen sitoi köyden valjaisiin ja sai luvan lähteä laskeutumaan. Laskeutuminen oli hieman jännittävää, mutta silti se sujui jokaiselta hienosti.

005 laskeutuminen vasen006 laskeutuminen oikea

Vesistön ylittäminen omatekoisella välineellä

Aluksi meidät jaettiin kahteen ryhmään ja kummankin ryhmän tehtävänäoli rakentaa lautta, jolla pääsisi pois autiolta saarelta lasta kerrallaan. Saimme käyttöömme tyhjiä juomakanistereita, yhden pressun ja nylonnarua. Pitkän puuhastelun jälkeen kumpikin ryhmä onnistui tekemään lautan, joka kannatti vedessä.

007c  omavaline oikea 007b  omavaline keski007a  omavaline vasen

Iltanuotio

Iltanuotiolla ensimmäiseksi leikimme ”rakastatko lähimmäistäsi” leikkiä ja ameeba-leikkiä. Leikittyämme vuorossa oli kilpailu. Kilpailussa kilpailtiin joukkueissa. Voiton vei joukkue- Smaragdit. Smaragdit saivat palkinnoksi suklaata. Esitimme samoissa ryhmissä pantomiimiesitykset. Muiden piti arvata mitä ryhmä esitti. Hienojen pantomiimiesitysten jälkeen meille kerrottiin opettavainen tarina jossa opetettiin, että pienistä asioista voi kasvaa suuria ja vakavia. Sitten meille näytettiin miten lettuja paistetaan nuotiolla. Kaikki sai paistaa kaksi lettua. Kun letut oli valmiita ne laitettiin grillitaskuun ja niitten päälle laitettiin sokeria ja hilloa. Kun letut oli syöty menimme saunaan.

Kolmas päivä: Paloharjoitus

Harjoittelimme sisällä miten toimitaan jos tulee tulipalo. Meille näytettiin video, jossa näkyy kuina nopeasti palo leviää ja kuinka paljon savua tulee. Menimme ulos pukemaan oranssit palotakit päälle ja harjoittelemaan rasvapalon sammuttamista sammutuspeitteellä ja jauhesammuttimella. Se olikin sitten leirikoulumme viimeinen harjoitus, minkä jälkeen lähdimme melko pian paluumatkalle.